Søk i denne bloggen

onsdag 1. september 2010

Gjør vi barna våre en bjørnetjeneste?

Fra LinKarina Holdal
http://lilalife.no/wordpress/2010/07/08/gj%C3%B8r-vi-barna-vare-en-bj%C3%B8rnetjeneste/

Mandag: boller og saft

Tirsdag: Pølser med brød

Onsdag: Lapper

Torsdag: Tortillalefser med fyll, dette er det beste alternativet

Fredag: Grilling, mest sannsynlig pølser med brød

Kost i mange SFO

frokostblanding_647212b1

Det er greit at det skal være enkelt og at det er ferietid, men det får da være måte på. Det er da ikke vanskeligere å ta med seg en pakke fiskekaker som inneholder masse fisk eller kyllingfilet, grovt brød og litt grønnsaker til grilling. Plutselig har du en sunn god fiskeburger på 1,2,3.. Hvis ikke vi lærer barna våre gode matvaner mens de er små, hvordan skal de klare seg når de selv får penger mellom hendene?

Mitt råd: Vi må få mer fokus på dette i skolene, idrettslagene, barnehager(her synes jeg det er gjort en god jobb, finnes mange sukkerfrie barnehager). Involver ungene i matlaging, lag mat fra bunnen av og lær ungene hva mat er. Hvis ungene alltid får servert mat som kommer fra pulverform lærer vi de at dette er ok mat. En tomatsuppe laget fra bunnen av tar nødvendigvis ikke lengre tid enn å koke en pose. Det trenger heller ikke bli dyrere.

Det som er feilen er at alt skal være enkelt, vi skal kose oss ihjel, og for de fleste er kos relatert til mat. Det er alltid en grunn til å feire: skoleavslutning, bursdager på bursdag,ferie, , hvis vi alltid skal feire med sukker- blir inntaket veldig stort.

Mange argunmenterer med at ungene er så aktive, så det viktigste er at de får i seg næring. Slik som jeg tenker er det ekstra viktig nå i en vekstfase at de får ordentlig næring. Det er nå de legger grunnlaget for resten av livet, og man er et produkt av det man spiser. For meg handler ikke dette om overvekt, men jeg ønsker sunne friske barn som skal slippe å få allergier, autoimmune sykdommer, diabetes etc.

Noen tanker om dette?

Jeg blåser fra meg om dagen, men dette engasjerer meg fryktelig- og kun fordi jeg ville alle barns beste!

Smil fra Line

2 kommentarer:

  1. Knallbra! denne bloggen er supert tiltak for å sette fokus på hvor mye dritt "vanlig" mat inneholder.. Ta bare "fersk" disken i butikkene.. Hvis man leser på pakningene er det MANGE e-numre også der.. ! Gøy med denne bloggen :-) Prøver å leve et kjernesunt liv med rene matvarer.

    SvarSlett
  2. Ja nesten all ferdigmat er proppet av E-nummer, sukker og andre tilsetnimgsstoffer. Jeg leste engang at mennesket råtner saktere i jorden fordi vi er så full av tilsetningsstoffer.

    SvarSlett